Skip to content

Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, de volgende werkdag in huis       Gratis verzending vanaf € 40,-       Geverifieerd door WebwinkelKeur

Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, de volgende werkdag in huis       Gratis verzending vanaf € 40,-

Geverifieerd door WebwinkelKeur

Kniepijn kniebrace knieblessure

4 tips voor het voorkomen van kniepijn en blessures

Wist jij dat je knieën de grootste, meest complexe gewrichten van jouw lichaam zijn? En of we nu een stukje gaan fietsen, de hond uitlaten, boodschappen doen of gaan sporten, we gebruiken onze knieën overal bij. Ze krijgen het nodige te verduren waardoor het ontstaan van kniepijn een veelgehoorde klacht is onder mensen van alle leeftijden.

Geen verrassing eigenlijk, maar wat is er tegen te doen? Binnen dit blog voorzien we je van een kwartet aan tips en tricks om slepende knieblessures te voorkomen en bijkomende klachten te slim af te zijn.

Tip 1 - Ken je grenzen en respecteer ze

Het krijgen van genoeg lichaamsbeweging is goed voor alles en iedereen. Er zijn dan ook genoeg goedbedoelde adviezen om te beginnen of te blijven sporten.

Voldoende lichaamsbeweging heeft niet alleen een positief effect op onze fysieke, maar ook op onze mentale gezondheid. Groot gelijk dus wanneer je enthousiast bent en er vol voor gaat. Sporten is daarnaast ook nog eens goed voor je knieën.

Naast het trainen van de spieren rondom je knie worden ook de omliggende spiergroepen sterker van het uitoefenen van elke willekeurige sport. Dit zal je knieën vervolgens helpen beschermen tegen blessures of andere vormen van pijn.

Het gevaar zit hem echter in het woordje ‘te’. Te veel, te lang, te vaak, te zwaar, vul maar in..

Om te verhinderen dat je deze kant op gaat is het leren kennen, respecteren en aangeven van je eigen grenzen zeer belangrijk. Als je dit niet doet is de kans groot dat je al snel tegen de lamp loopt en het spreekwoord ‘hardlopers zijn doodlopers’ meermaals naar je hoofd geslingerd krijgt.

Wie toch graag dat stapje verder gaat, doet er goed aan hier rustig de tijd voor te nemen.

Tip 2 - Voer regelmatig rekoefeningen uit

Kom jij met je vingers tot bij je tenen zonder je benen te buigen? Dan voer je deze rekoefening vast niet voor het eerst uit. Oefening baart immers kunst.. Nietwaar?

Met het regelmatig doen van rekoefeningen die zich focussen op de hamstrings verlicht je de algehele druk op je knieën, vergroot je de flexibiliteit van je lichaam en verklein je de kans op knieproblemen.

Deze tip telt natuurlijk pas echt wanneer we je ook een aantal voorbeeldoefeningen tegen kniepijn meegeven:

Oefening 1

Ga voor een trap staan en neem de eerste trede 10 tot 15 maal op en af. Is je linkerbeen iedere keer als eerste gegaan? Herhaal deze oefening dan met ditmaal je rechterbeen voorop.

Oefening 2

Ga op je buik liggen met je armen voor je (op elkaar) en leg je hoofd hierop te rusten. Buig je benen vervolgens één voor één met je hielen richting je billen en herhaal dit opnieuw 10 tot 15 keer. Heb je de smaak te pakken? Doe er dan nog een gelijke sessie achteraan.

Oefening 3

Ga rechtop op de grond zitten en druk de zolen van je voeten tegen elkaar aan. Neem je voeten vervolgens beet met beide handen en leun met je bovenlichaam langzaam naar voren terwijl je de rug recht houdt. Blijf vervolgens 30 seconden tot een minuut in deze houding zitten en herhaal dit 3 tot 5 keer.

Tip 3 - Denk aan je houding en sta rechtop

Of we nu liggen, lopen, staan of zitten, overal hebben we onszelf een bepaalde houding aangeleerd die op termijn mogelijk kniepijn veroorzaakt. In de gewenste situatie zit je hoofd gecentreerd t.o.v. je schouders en deze vervolgens in een rechte lijn met je buik en bekken.

Het aannemen van een juiste houding ontziet je gewrichten aangezien ze niet extra aan het werk moeten om deze te compenseren.

Voor het verbeteren van je houding bestaan er ook vele oefeningen die buik- en rugspieren versterken.

Ook de houding van het hoofd is hierbij van cruciaal belang. Loop je met het hoofd gebogen? Dan volgt de rest van het lichaam al snel. Mooi een extra reden om die tablet of telefoon iets meer met rust te laten en wat vaker om je heen te kijken en te zien wat zich daar allemaal afspeelt.

Tip 4 - Maak gebruik van de juiste schoenen en een kniebrace

Alles valt of staat met goed voor jezelf zorgen. Het achterwege laten van een warming-up of aan de slag gaan op oude, afgetrapte schoenen zijn slechts twee van de oorzaken die in no time een pijnlijke knie kunnen veroorzaken.

Sta je op het punt om te beginnen met sporten of is je outfit nodig aan vervanging toe? Kijk dan naar de lange termijn en ga voor kwalitatief materiaal.

Naast een goed paar schoenen biedt ook een kniebrace de broodnodige ondersteuning, hij gaat jaren mee en heeft een positieve uitwerking op je stabiliteit.

Zamst JK-2 kniebrace - Skystep

Zamst JK-2 Kniebrace

59.95

Bedankt voor het lezen, hopelijk kun je aan de slag met jouw kniepijn

Hopelijk helpt het bovenstaande artikel een knieblessure te voorkomen en een genezing te versnellen. Heb je nog vragen, of wil je graag jouw ervaringen delen?

Stel ze gerust door een reactie te plaatsen onder dit artikel.

Nieuwste berichten

Volg ons

Heb je een vraag?

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.

Laat een reactie achter





De waardering van www.skystep.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.0/10 gebaseerd op 835 reviews.

Scroll To Top