Skip to content

Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, de volgende werkdag in huis       Gratis verzending vanaf € 40,-       Geverifieerd door WebwinkelKeur

Op werkdagen voor 15:00 uur besteld, de volgende werkdag in huis       Gratis verzending vanaf € 40,-

Geverifieerd door WebwinkelKeur

Tennisarm symptomen en behandeling pijn vermindering met een armbrace

Wat is een tennisarm?
Van symptomen tot de behandeling

Ook als je nog nooit op de tennisbaan hebt gestaan, kan deze aandoening je lelijk in de weg zitten. Hoe ontstaat deze blessure en belangrijker nog, hoe kom je er weer vanaf? We vertellen je de oorzaken en symptomen van een tennisarm en geven je een aantal oefeningen die helpen bij het voorkomen dan wel behandelen van je tennisarm.

Een tennisarm is te herkennen aan de volgende symptomen

Een tennisarm ontstaat door overbelasting van spieren in de onderarm. Kleine haarscheurtjes ontstaan in de pezen en hebben mogelijk een ontsteking tot gevolg. De pijn bevindt zich aan de buitenkant van de elleboog en speelt extra op bij het strekken van de arm. De pijn kan doortrekken naar de schouder en het buigen van de pols kan pijnlijk zijn.

Wanneer je de hele dag dezelfde beweging maakt met je pols, heb je een verhoogde kans om een tennisarm op te lopen. Metselaars, schilders, kassières en mensen met een kantoorbaan vallen in de risicogroep.

Ondanks dat een diagnose het beste gemaakt kan worden door je huisarts, is het mogelijk om zelf een tennisarm te herkennen d.m.v. een aantal tests;

Test 1 | Knijpkrachttest

De knijpkracht van de desbetreffende arm verminderd wanneer de gebogen elleboog naar een gestrekte stand bewogen wordt. Het maken van een vuist bij een volledig gestrekte elleboog is in veel van de gevallen pijnprovocerend.

Test 2 | Weerstandtest

Je pols van je handrug af bewegen, terwijl je met je andere hand druk zet op de pijnlijke pees rondom de elleboog doet zeer.

Wanneer beide test overeenkomen met jouw gevoel, dan is er een grote kans dat je last hebt van die vervelende tennisarm. Ben je er niet helemaal zeker van, raden wij je alsnog een bezoek aan de huisarts aan. Je huisarts heeft er immers voor gestudeerd. Rest enkel de vraag hoe je er weer vanaf komt.

Hoe een tennisarm zorgvuldig te behandelen

Zoals bij het gros van de blessures die door overbelasting ontstaan, vormt rust het beste medicijn. Ook het nodige geduld kan geen kwaad, aangezien deze aandoening een half jaar tot een jaar kan aanhouden. Het herstel bevorderen aan de hand van een aantal gemakkelijke oefeningen is raadzaam. De kracht van deze oefeningen zit hem in de herhaling. Maak ze dan ook onderdeel van je routine om het gewenste resultaat te behalen. Ze helpen je niet alleen de pijn te verzachten door je spieren soepel te houden, maar ook het herstel te bevorderen door deze extra te stimuleren.

Bevorder het herstel van je tennisarm met deze drie oefeningen

Een groot voordeel van alle oefeningen is dat ze gemakkelijk thuis of op je werk uit te voeren zijn zonder dat er grote hulpmiddelen aan te pas moeten komen.

Oefening 1 | Rekken van de spieren in je onderarm

Doordat de pees van je onderarm pijnlijk is, wordt de bijbehorende spier stijf. Deze oefening zorgt ervoor dat je onderarmspier soepeler wordt. Je voert de oefening als volgt uit;

  • Hang de arm gestrekt voor je en draai deze zodat de rug van de hand zich in de tegenovergestelde richting van je lichaam bevindt (De rechterhand wijst met de handpalm naar rechts, de linkerhand naar links).
  • Pak met je gezonde hand je andere hand vast en draai deze licht naar buiten toe
  • Probeer tegelijk je pols te buigen.

Voer je deze oefening goed uit, dan voel je de rek aan de buitenzijde van je elleboog. Vaak is dit op het zelfde punt als waar je de pijn voelt. Voel je dit niet, draai dan je arm iets meer of minder naar buiten totdat dit wel het geval is. Positionering is key in deze oefening.

Oefening 2 | Versterk je onderarm

Deze tweede oefening is erop gericht om de beschadigde pezen in je elleboog te trainen en zo het herstel te versnellen. Dankzij de extra kracht die je ermee weet te ontwikkelen, neemt de kans op nieuwe overbelasting in de toekomst af. De oefening voer je als volgt uit:

  • Leg je arm op tafel met je hand net over de rand en de handpalm omlaag
  • Strek vervolgens je pols, beweeg deze omhoog en houdt deze positie 10 tellen aan
  • Herhaal deze oefening 3 keer in sessies van 10

Voor het ontwikkelen van extra weerstand kun je een flesje water in je hand houden.

Oefening 3 | Mobiliteit van de onderarm verbeteren

De laatste oefening richt zich op het verbeteren van de mobiliteit van de onderarm. Maak gebruik van een tennisarmbrace om alles te stabiliseren, je herstel een extra boost te geven en het effect van de oefeningen te vergroten. Deze gaat als volgt:

  • Leg je elleboog in gebogen stand op tafel met de handpalm omhoog
  • Plaats de duim van je ‘fitte’ hand op de knobbel die is ontstaan nabij je pijnlijke elleboog
  • Druk nu op de pijnlijke knobbel terwijl je de hand van je pijnlijke arm met de duim richting het tafeloppervlak beweegt. Herhaal deze oefening 3 maal in sessies van 5 keer.

Ervaar nu het comfort van een tennisarmbrace

Speelt een tennisarm je al even parten? Schaf een tennisarmbrace aan en neem niet langer genoegen met die bijtende pijn.

Met het dragen van een tennisarmbrace verzeker je jezelf van een aanzienlijke afname van de pijnklachten én doordat een brace jouw arm ondersteund en de overbelasting verminderd, bevordert deze het herstel van de elleboog.

Zamst Elleboogbrace - Tennisarm - Golfarm - Skystep

Zamst Elleboogbrace

29.95

Heb jij nog vragen of wil je jouw ervaringen delen? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Nieuwste berichten

Volg ons

Heb je een vraag?

Please enter your name.
Please enter a valid email.
Please enter a message.

Laat een reactie achter





De waardering van www.skystep.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.0/10 gebaseerd op 859 reviews.

Scroll To Top