Gebruik inlegzooltjes tijdens het sporten en voorkom sportblessures!

geplaatst in: Steun- en inlegzolen | 0

Als sporter wil je het beste uit jezelf en je training halen, toch? Je hebt alles voor elkaar; je hebt de juiste motivatie gevonden, de meest geschikte sportkleding en comfortabele sportschoenen. Maar heb je bij het uitkiezen van jouw sportschoenen wel goed gelet op factoren als ondersteuning, stabiliteit en demping? Deze factoren zijn van invloed op het vergroten/verkleinen van de kans op sportblessures.

In dit artikel ontdek je wat de voordelen zijn van het gebruik van inlegzooltjes tijdens het sporten.

Inlegzooltjes gebruiken tijdens het sporten, waarom?

Je vraagt je misschien af, waarom zou ik inlegzooltjes gebruiken tijdens het sporten. Dat heb ik toch helemaal niet nodig, mijn sportschoenen zitten goed genoeg. Maar tijdens het sporten wordt er veel van je spieren en gewrichten gevraagd.

Sportblessures kunnen op verschillende manieren ontstaan, namelijk door:

  • Een slechte warming-up;
  • Een te snelle opbouw van de trainingsduur en intensiteit van de training;
  • Slechte schoenen;
  • Een verkeerde stand van je voeten;
  • Een verkeerd looppatroon;
  • Te slappe of stijve spieren, banden of gewrichten.

Verschillende soorten klachten om inlegzooltjes bij te gebruiken

Er zijn tal van klachten waar je inlegzooltjes voor kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan shin splint, hielspoor en een lopersknie.

Shin splint

Inlegzooltjes gebruiken om shin splint te voorkomen of verminderen

Een van de meest voorkomende blessures bij lopers is shin splint. Dit is een verzamelnaam voor allerlei scheenbeenklachten, die je kunt opdoen tijdens het lopen, maar ook tijdens sporten waarbij je veel springt. Je zou kunnen zeggen dat het de beste kan overkomen, want shin splints komt voor bij ervaren hardlopers, beginners en zelfs bij mensen die soms een sprintje moeten trekken om de trein te halen.

Je herkent shin splints aan een zeurende of stekende pijn in je schenen. In de meest voorkomende gevallen doet de binnenrand van het scheenbeen pijn of zijn de spieren aan de voorkant van het scheenbeen erg pijnlijk.

Sprint inlegzooltjes sportblessures

Wat zijn de symptomen van shin splits en hoe ontstaat het door het sporten?

Vaak krijg je last van shin splints door overbelasting, het zorgt ervoor dat je geïrriteerde of ontstoken spieren en pezen krijgt. Daarnaast is ook overpronatie een veelvoorkomende oorzaak. Dit heeft te maken met de afwikkeling van de voet. Bij overpronatie zakt de enkel naar binnen bij het afwikkelen van je voet, waardoor er veel gewicht naar de binnenkant van je voet wordt verplaatst. Dit resulteert in veel spanning op de spieren, wat uiteindelijk kan zorgen voor shin splints. Een andere oorzaak van shin splints is het compartimentsyndroom. Hierdoor komt er een dikker geworden spier klem te zitten, omdat er te weinig ruimte is binnen het vlies rondom de spier.

In alle gevallen is het aan te raden om inlegzooltjes te gebruiken. Inlegzooltjes vangen de schokken op en zorgen er ook voor dat de houding en afwikkeling van de voeten gecorrigeerd worden.

Wat ook belangrijk is om blessures te voorkomen, is een juiste warming-up en een goed opgebouwde training. Doe niet zomaar iets, omdat je denkt dat het goed is, maar neem advies aan van professionals.

Hielspoor

Wat is de oorzaak van hielspoor tijdens het sporten?

Je hiel is een belangrijke schakel als het gaat om het staan, het dragen van het lichaamsgewicht en de afwikkeling van de voet tijdens het lopen. Er zijn veel sporters die last hebben van hielspoor. Omdat je hiel zo’n belangrijke schakel is in je voet, kun je het in principe door elke sport krijgen. Behalve de sporten waarbij je voeten weinig belast worden, zoals zwemmen.

Je loopt een extra groot risico bij sporten die een extreme belasting vragen van je hielen, zoals volleybal, hardlopen of basketbal. Telkens wanneer jouw voeten de grond raken, vangt je lichaam de schokken op, daarom is ook het risico op hielspoor groter.

Sportzooltjes basketbal

Wat zijn de symptomen van hielspoor?

De meest voorkomende symptomen van hielspoor zijn pijn en stijfheid onder de hiel, wanneer je lang staat en loopt. Deze pijn is voornamelijk ’s ochtends of na een lange tijd van stilzitten. Na een aantal stappen neemt de pijn vaak wel wat af. Andere symptomen zijn:

  • Pijn onder de voet, nadat je stil hebt gezeten;
  • Pijn bij het lopen, meestal nadat je dus hebt stilgezeten of als je net bent opgestaan;
  • Je ervaart problemen als je lang stil moet staan;
  • De peesplaat onder je voet voelt stijf of gespannen aan;
  • Bij het autorijden ervaar je last van hielpijn. Dit komt omdat je voet dan in een onnatuurlijke houding staat;
  • Meestal voelt de hele onderkant van de hiel wat beurs aan en is het de ene dag pijnlijker dan de andere dag.

Gebruik inlegzolen om hielspoor te verminderen

Gedoseerde trainingen en een goede opbouw zijn een must in het voorkomen van hielspoor door het sporten. Je ziet dan ook vaak dat relatief slecht getrainde mensen een extra groot risico lopen. Door speciale inlegzooltjes te gebruiken tijdens het sporten, zorg je ervoor dat je lichaam minder harde schokken hoeft op te vangen. Dit resulteert uiteindelijk in het verminderen van hielspoor.

Lopersknie

Wat is een lopersknie en wat zijn de risicofactoren?

Een lopersknie is een blessure die je vaak ziet bij hardlopers, waarbij de brede peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen overbelast is. De blessure is het gevolg van een herhaaldelijke wrijving van de peesplaat over het meest uitstekende deel van het dijbeenbot (de laterale femurcondyl).

Er zijn verschillende risicofactoren om een lopersknie op te lopen, waaronder O-benen, overpronatie, versleten schoenen of overbelasting. Maar ook onvoldoende kracht van de heup- en bilspieren kunnen bijdragen aan de blessure. In alle gevallen komt de peesplaat extra onder spanning te staan, waardoor er extra wrijving ontstaat. Een hele belangrijke risicofactor, die vrijwel voor alle blessures geldt, is het te snel opbouwen van je training.

Hardloopzooltjes hardlopen blessures

Wat zijn de symptomen van een lopersknie?

Een lopersknie kenmerkt zich door pijn en zwelling aan de buitenzijde van de knie, waarbij de pijn soms kan uitstralen tot in het bovenbeen.
Je kunt een lopersknie ook herkennen aan de pijn tijdens het strekken en buigen, en dan vooral wanneer de knie ongeveer 30 graden is gebogen. De pijn begint meestal geleidelijk tijdens het sporten en loopt op tot een brandende en stekende pijn, waardoor het vaak niet meer mogelijk is om verder te sporten.

Gebruik inlegzooltjes tijdens het sporten om een lopersknie te voorkomen of te verminderen

Zoals je al kon lezen, komt een lopersknie erg vaak voor bij hardlopers. Het gebruik van inlegzooltjes tijdens het hardlopen, zorgt voor extra demping en voor een lichte correctie van de voetstand. Dankzij de lichte correctie van de voetstand, wordt de overpronatie verminderd wat weer zorgt voor een betere afwikkeling en minder wrijving tussen de peesplaat en het dijbeenbot.

Sportblessures

Naast shin splints, hielspoor en lopersknie zijn er nog ontzettend veel andere sportblessures op te noemen, die je kunt verminderen met het gebruik van zooltjes tijdens het sporten. Benieuwd welke zooltjes het beste bij jou passen? Doorloop dan eens de keuzehulp en krijg passend advies!

Laat een reactie achter