Holvoet (Pes Cavus) | Het ontstaan, de behandeling en 9 oefeningen

geplaatst in: Voetproblemen | 0
Pes Cavus Holvoet blog

Pes Cavus, Pes Cavovarus, Cavovarus voet of, gewoon in de volksmond, holvoet. Het gaat hier om een niet zo vaak voorkomende afwijking. Een aandoening die exact het tegenovergestelde van platvoeten is. Maar, wat is holvoet nu eigenlijk?

Holvoet is een vervelende afwijking aan je voeten. Herkenbaar door een verhoogde voetboog en een flink verhoogde wreef, meer dan bij een normale vorming van de voet. Wij geven in dit artikel informatie over het ontstaan van deze afwijking, de gevolgen en welke behandeling jou kan helpen.

Waardoor ontstaat holvoet?

Ongeveer de helft van alle bekende holvoet klachten komen voort uit een Neurologische aandoening, welke ervoor zorgt dat een holvoet ontstaat. De zenuwen en spieren die in de voet te vinden zijn, werken niet optimaal. Andere bekende gevallen betreffen een erfelijk overdraagbare aandoening. Bij kinderen kan het zelfs een eerste uiting van HMSN zijn. Een ernstige spierziekte welke de spieren en zenuwen aantast en wordt veroorzaakt door een afwijking in het DNA.

Door de aantasting werken de binnenste voetspieren (welke ervoor zorgen dat de voet naar binnen getrokken wordt) te hard. De buitenste spieren zijn juist niet hard genoeg aan het werk, waardoor ze verslappen. De enkels hangen wat naar buiten en het hielbeen is naar binnen gedraaid. Langzaam maar zeker zal er een vervorming in de voet optreden.

Wat zijn de gevolgen?

Doordat je voeten vervormen, veranderd de stand van je voeten. Instabiele enkels, teenproblemen, eelt en likdoorns zijn typische problemen die door holvoet ontstaan. Pijnscheuten door je knie, heup, rug en nek zijn problemen die minder vaak voorkomen, maar ook deze kunnen in enkele gevallen ontstaan.

Welke behandeling helpt?

Wij raden je aan om eerst bij je huisarts langs te gaan wanneer jij last hebt van klachten die veroorzaakt worden door een holvoet. Afhankelijk van de klachten zal je doorgestuurd worden naar een specialist; een orthopeed of fysiotherapeut. Dit kan zijn voor het maken van röntgenfoto’s en het overwegen van een operatie, maar ook voor oefeningen en ondersteuning.
In sommige gevallen worden de klachten veroorzaakt door een combinatie van holvoet en overgewicht. Het is in dit geval een goede keus om ook een diëtist in te schakelen.

Behandeling zonder operatie

Na een bezoek aan je huisarts is het mogelijk dat je doorverwezen wordt naar een fysiotherapeut. Hij of zij kan je exacte adviezen geven over jouw unieke holvoet situatie. Je zult in dat geval met een aantal oefeningen naar huis worden gestuurd. Wie weet ben jij één van de gelukkigen die op deze manier van je klachten af kunt komen.
Extra hulpmiddelen bij de behandeling van jouw voetprobleem zijn de juiste schoenadviezen, therapie-/steunzolen, schoenaanpassingen en maatschoenen.
Door middel van steunzolen kan er een betere drukverdeling plaatsvinden in je schoen. Je voet wordt hierdoor beter ondersteund waardoor de klachten af kunnen nemen. Ook de klachten van eventuele klauw- en hamertenen worden, door het gebruik van steunzolen bij holvoeten, verminderd.

Holvoet Support Steunzool

Holvoet Support Steunzool (0145)

22.95

Steunzool Arch en Forefoot Support Dames

Steunzool Arch en Forefoot Support Dames (0170)

24.95

Steunzool Arch en Forefoot Support Heren

Steunzool Arch en Forefoot Support Heren (0158)

24.95

Een operatie aan je holvoet

Een holvoet operatie zal alleen uitgevoerd worden wanneer niets anders werkt. Voor een behandeling aan je holvoet zijn meerdere operaties mogelijk. Welke operatie het meest geschikt is voor jouw unieke situatie, is afhankelijk van je leeftijd, leefstijl en gezondheid. Ook je werk en de ernst van je afwijking speelt een grote rol.

In veel gevallen wordt er tijdens de operatie een combinatie van technieken gebruikt. Hierdoor zal jouw operatie, net als die van andere mensen met dezelfde klachten, maatwerk zijn.

Oefeningen om pijn te verlichten

Losmaken bij pijn en stijfheid

Hieronder geven wij je diverse oefeningen om je voeten los te maken bij pijn en stijfheid. Deze oefeningen kun je zowel staand als zittend uitvoeren. Wissel je voeten af bij het uitvoeren van de oefeningen.

Oefening 1

Plaats je hak op de grond, wikkel je voet af tot je met je hele voet de grond raakt, til nu je hak tot je alleen nog met je voorvoet de grond raakt. Ga hierna weer terug, je gehele voet op de grond, daarna alleen je hak, etc.

Oefening 2

Zet je hak op de grond, draai je voet links- en rechtsom. Gaat dit lastig door de stijfheid in je voet, til je hak dan iets op om de oefening uit te voeren. Je focus verschuift nu wel naar de enkel, probeer daarom, na enige tijd draaien, deze oefening nogmaals met je hak op de grond.

Oefening 3

Heb jij een gladde vloer? Trek dan gladde sokken aan of gebruik een washandje. Zet je voet op de grond en schuif deze rustig van je af. Laat de voet terugkomen en schuif je voet naar achteren. Herhaal dit enkele keren. Deze oefening is staand het makkelijkste uit te voeren.

Tip - heb jij tapijt in huis? Til je voet dan iets op om deze oefening uit te voeren.

Oefening 4

Zet je hak op de grond, je voorvoet hangt in de lucht. Beweeg nu de binnen- en buitenrand van je voeten omhoog en naar beneden (de een omhoog is de ander naar beneden).

Rekken en strekken

Rek het peesblad onder je voet

Ga zitten op een stoel of kruk, zet je hak op de grond en vouw je handen onder je voorvoet. Trek je voorvoet voorzichtig naar je toe om het peesblad onder je voet op te rekken.

Lange kuitspier

Ga, voor houvast, met je handen tegen een muur staan en leun hierbij iets voorover (houd je armen gestrekt), strek één been naar achter, zet je hak hierbij rustig om de grond. Het andere been blijft, gebogen onder het lichaam, staan.

Korte kuitspier

Je kunt bij deze oefening ook met je handen tegen de muur leunen. Plaats een voet naar achter en buig beide benen. Bij deze oefening zal je de rek wat lager in je kuit voelen.

Krachtoefeningen voor je voet

Oefening 1

Ga zitten of staan en leg een (hand)doek op de grond. Pak deze doek op met je voet door je tenen samen te knijpen en til hem omhoog. Herhaal dit enkele keren.

Oefening 2

Ga zitten of staan en leg een aantal ronde voorwerpen, denk aan knikkers, op de grond. Pak deze op met je voet door je tenen samen te knijpen en til omhoog. Herhaal dit enkele keren. Je kunt deze oefening uitvoeren met 1 rond voorwerp of met meerdere.

Oefening 3

Voor deze oefening heb je een weerstandsband nodig. Deze banden zijn in verschillende sterktes te verkrijgen. Begin met een lichte weerstand en verzwaar deze naarmate je spieren sterker worden. Ga voor de oefening op de grond zitten met beide benen naar voren. Breng de weerstandsband om 1 van je voorvoeten. Je kunt deze spieroefening op 2 manieren uitvoeren.

  • Manier 1: zorg ervoor dat de weerstandsband strak staat, beweeg nu je voorvoet van je af zonder de weerstandsband te laten veren. Je handen blijven dus op dezelfde plek.
  • Manier 2: houd je voet recht en beweeg je armen rustig naar achteren. Zorg dat je voet recht blijft door er kracht op te zetten.

Vond je dit bericht waardevol? Delen via je favoriete sociale media kanaal wordt zeer op prijs gesteld! Heb je nog vragen, of wil je graag jouw ervaringen delen?

Stel ze gerust door een reactie te plaatsen onder dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *